Ekonomi och moralfilosofi

Stephen Hicks skriver om hur hans akademiska kolleger och studenter med andra politiska åsikter sällan låter sig påverkas av empiriska belägg för marknadsekonomins välståndsbringande effekter. Han tar exemplet hur Hong Kong har gått förbi Argentina genom marknadsekonomi och frihandel, något som en gång gjorde Argentina rikt. När Argentina fick sin liberala författning 1853 blev landet under det följande halvseklet Latinamerikas Hong Kong, med en exceptionell ekonomisk utveckling. Därefter ökade statsinterventionismen med ekonomisk nationalism och protektionism och staten lade sig alltmer som en våt filt över allt större delar av ekonomin. Det förvärrades under Juan Perón (1946-55), men hade redan börjat före honom.

argentina-hong-kong-467x300

Hicks skriver att det vid sidan om fortsatt ekonomisk utbildning krävs en förändring av folks etiska föreställningar, något som är mer grundläggande för hur de ser på exempelvis marknadsekonomin. Det var också det som Ayn Rand betonade. Moralfilosofin och verklighetsuppfattningen är grunden för den politiska filosofin.

En del liberala nationalekonomer glömmer lätt bort denna biten, eller har själva en dålig moralfilosofi i grunden. Även en så stor ekonom som Ludvig von Mises missade det när han skulle förklara hur slaveri kunde konkurreras bort. Se här och här. Slaveriet konkurrerades aldrig bort. Ekonomiska faktorer kunde vara bidragande, men det var alltid politiska åtgärder bakom slaveriets försvinnande i olika länder. För slavägare i exempelvis amerikanska Södern fanns det ett ”sentimentalt” värde i slaveriet, sprunget ur den romantiserade bilden av herrefolkets överlägsenhet gentemot andra raser och det patriarkala omhändertagandet av dessa mindervärdiga och omyndigförklarade raser.

Det för oss också till dagens moderna västerländska demokratier. Dessa har viktiga frihetliga inslag, men många människor tycker sig kunna leva med ett tämligen högt välstånd, primärt orsakat av marknadsekonomin, samtidigt som man accepterar välfärdsstaten och statliga ingripanden på många områden. För många räcker det att ekonomin är relativt funktionsduglig och att landet de bor i har andra värden, socialistiska, nationalistiska eller vad det nu är, som dessa människor tycker är viktiga. Det är här moralfilosofin kommer in.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s