Mer röster om Atlasfilmen

Jag lade tidigare upp länkar till recensioner av Atlas Shrugged-filmen. Här kommer ett par till. Johan Norberg tycker med vissa reservationer att den är väldigt bra. Tim Sandefur tycker att den är ganska bra, men kritiserar den för att försöka vara alltför trogen boken i sekvenser som filmmediet måste förmedla på ett annat sätt än en bok, vilket Rand själv var medveten om när hon skrev filmmanuset till The Fountainhead.

Efter att ha läst många recensioner är jag förhoppningsfull. Filmen får igång ytterligare intresse och debatt om idéerna. Det är kanske inte den bästa filmen som kunde gjorts av romanen, men den tycks ha många förtjänster, och det är nog inte värt att gräva ner sig alltför mycket i hur mycket bättre den kunde gjorts. Effekten är redan satt i rullning på ett positivt sett av vad jag kan se. Jag tror jag stannar här vad beträffar recensioner. Nu återstår att jag får se den själv nån gång.

Kommentera

