Larry Sechrest

I min bloggpost angående debatten om konservatismen som förts den senaste tiden i framförallt Svenska Dagbladet, hade jag en länk till en bra essä av Larry Sechrest som kritiserade Hayek.

Larry Sechrest avled dessvärre 2008. Han var professor i nationalekonomi vid Sul Ross State University i Texas. Jag hade förmånen att lyssna på ett föredrag av honom på ett seminarium i USA 1997. Han var en lysande talare och hans intressanta ämne var hur Aristoteles hade påverkat nationalekonomen Carl Menger, den ”österrikiska skolans” grundare. Edward Younkins tar upp samma spår här och här.

Som en något sen hyllning till Sechrest, jag hade tänkt göra det när jag läste om hans frånfälle, är här ett smakprov på några artiklar av honom, som visar hans briljans och mångsidighet.

Samling av ett antal artiklar (jag har länkat till två tidigare), varav några särskilt bra är: A Libertarian Dream of America, The Greatest of Handicaps (om en begåvad elev), Thirty Questions About the Bible (sagoboken skärskådas), Trafficking with the Brain-Dead (om utbildningens tragiska nedgång), In Praise of Aristocratic Attributes.

Ett av Sechrests sista föredrag, som handlade om den store liberale nationalekonomen Ludwig von Mises: The Anti-Capitalists: Barbarians at the Gate

Läs även Larrys hustru Mollys intressanta självbiografiska artikel Atlas Shrugged in Haight-Ashbury: A Memoir, om hur hon som hippie i San Francisco upptäckte Ayn Rand och vad det innebar för hennes utveckling. 

Kommentera

