Obligatorisk EU-kunskap i skolan?

Nej, det är inte något förslag på Folkpartiets pågående landsmöte i Växjö. Men med tanke på partiets groteskt EU-entusiastiska linje hade det inte förvånat, ej heller om de skulle komma att stödja ett sådant förslag.

Det pågår en kampanj i Europaparlamentet för att få igenom obligatorisk undervisning i EU:s historia i skolorna. Christopher Booker skriver i The Daily Telegraph:

”According to Mário David, the Portuguese MEP leading the campaign and a former chief of staff to the Commission President Jose-Manuel Barroso, it is vital to counter all the ”lying, cheating and mistrust” that surrounds the EU in the minds of the peoples of Europe. Our children must therefore be indoctrinated accordingly.

A year or two back, when Richard North and I were writing a comprehensive history of ”the European project”, The Great Deception, we were astonished to find just how horrendously misleading is the account of that history peddled by the EU itself on its Europa website. From laying claim to Churchill as father of the EU to consistently obscuring the nature of the key role played by Jean Monnet, they have come up with an official version of the origins of their ”project” which bears virtually no relation to the facts.”

Sedan är det också bara att studera hur EU och dess medlemsstaters regeringar har använt sig av ”lying, cheating and mistrust” för att bl.a. få igenom Lissabonfördraget (eller när det gick under namnet EU:s konstitution), i detta vansinniga europeiska nationsbygge med en superstat utan vettiga begränsningar. Och revisorerna har för 15:de året i rad vägrat godkänna EU:s räkenskaper. Och senast har vi processen att välja ”EU-president” och ”utrikesminister” som knappast bidrar till bilden av ett öppet och transparent EU.

Den nyvalde presidenten, Herman Van Rompuy, skulle f.ö. troligen inte ha något emot EU-historia i skolan med tanke på hans entusiasm för den europeiska superstaten, som bl.a. tar sig uttryck i förslag på EU-skatt, att vara kritisk mot ”anglosaxisk” marknadsekonomi för att istället förorda mer regleringar, och en förkärlek för EU-symboler.

Via Hax finns en presentation av Rompuy på Open Europe.

Via Mattias Svensson kan man även läsa ett bra inlägg av Ian Dunt om valet av EU-president och utrikesminister, och om behovet av EU-skepsis.

I senaste numret av Neo (nr 6-2009) intervjuar Mattias den brittiske konservative Europaparlamentarikern Daniel Hannan, Eurokratins vassaste kritiker (numret rekommenderas även för det övriga innhållet). Jag har skrivit om Hannan tidigare här på bloggen. Det är glädjande att det finns briljanta liberala politiker som kan kritisera och klä av makten.

Men det är dystert att samtidigt som 20-årsminnet av Berlinmurens fall firas, vandrar EU åt det håll som vi hoppades vi aldrig mer skulle komma i närheten av, den totalitära staten. (En lång bit kvar, men vägen går dit.)

I de länder som upplevt kommunismen finns det liberaler som ser de olycksbådande tendenserna, som Tjeckiens president Vaclav Klaus, och hans partikollega i Demokratiska Medborgarpartiet, Jiri Pospisil, som sa angående Lissabonfördraget:

”EU bestämmer hela ditt liv, enligt fördraget, alltifrån turism till din vardag. Vi trodde att EU var ett projekt för frihet, men detta innebär bara restriktioner.”

Många människor har svårt att lära av historien. 

One response to “Obligatorisk EU-kunskap i skolan?

  1. Pingback: Landsmötet denna lördag… « Liberala ungdomsförbundet Storstockholm

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s