Hanna Wagenius i Sydsvenskan

Hanna Wagenius är en ung liberal som lyckats få alltmer uppärksamhet i media och som jag har länkat till. Sydsvenskan har en artikelserie om partiernas vägval, där två personer för varje parti får representera två olika linjer för resp. parti. Idag är turen kommen till Centerpartiet, där Wagenius presenteras som representant för den nyliberala linjen.

Wagenius utgör ett hopp för framtiden.  Till skillnad från partikollegerna Fredrick Federley och Annie Johansson, som annars varit väldigt liberala, har hon fortsatt sitt motstånd mot Lex Orwell.

Men Wagenius förslag om sammanslagning av (C) och (FP) ställer jag mig kritisk till. Nu är jag ju partilös, men jag tycker att det är bra för den ideologiska dynamiken om det råder konkurrens mellan de borgerliga partierna, och fler alternativ för mig som väljare. (FP) har alltid velat framstå som mer vänster än (M), som det socialliberala alternativet. Kanske mindre aktuellt för partiet nu med tanke på ”de nya moderaternas” vänstervridning, men (FP):s identitet har under hela efterkrigstiden gått ut på detta. (C) har visserligen ingen rolig historia, men har som visats under senare år haft en förbluffande förmåga att förändras i liberal riktning. En fortsatt liberalisering tror jag hade varit svårare om (C) & (FP) blev ett parti.

(C) lämnar mer att önska i liberal väg, och partiledningens och riksdagsgruppens uppslutning kring Lex Orwell och Lissabonfördraget är bedrövlig. Men ska någon liberal förändring komma till stånd i något parti, har (C) trots allt goda förutsättningar. Det är också där som motståndet mot Lex Orwell har varit som störst bland de borgerliga partierna.

Kommentera

