(C) gör halt i liberaliseringsprocessen

På Centerpartiets stämma idag röstades förslaget om att riva upp FRA-lagen, Lex Orwell, ner. Det var extra tråkigt, för är det något borgerligt parti där motståndet mot lagen varit stort och öppet, så är det just inom (C). Eloge annars till de tappra medlemmar som försökt få till stånd en ändring här. Det är visserligen bra att partiet vill luckra upp LAS, men FRA är en mycket allvarlig fråga.

Jag är själv inte medlem i något parti, men jag har med glädje följt hur (C) och i synnerhet CUF har förändrats i liberal riktning under de senaste åren. Jag hade aldrig i min vildaste fantasi för 10-15 år sedan kunnat tro att partiet skulle kunna förändras på det sätt som skett. Jag blev dock djupt besviken på Fredrick Federley och Annie Johansson, två annars väldigt liberala personer, när de gjorde bort sig i FRA-omröstningen förra sommaren. Men det fanns fortfarande flera, framförallt unga Centerpartister, som motsatte sig lagen och som i andra frågor också varit liberala. De har också varit aktiva bloggare.

Till dessa hör Hanna Wagenius, som drivit frågan om avskaffande av sexköpslagen och debatterat bra i frågan under den senaste veckan. Andra är Sophia Blomqvist och Martin Olsvenne.

Jag hoppas bara att liberalismen lyser igenom även i EU-frågor. Jag är rädd att Lissabonfördraget ägnas för liten granskning och kritik. Fördraget innebär en expansion av godtycklig maktutövning, vilket jag berört i bl.a. föregående bloggpost. Dessutom är tyvärr många CUF:are positiva till euron, vilket jag i och för sig har lättare att förstå än om man skulle gilla det etatistiska Lissabonfördraget.

3 responses to “(C) gör halt i liberaliseringsprocessen

  1. Ah, så illa är det inte.

    Nu vet vi med besked att c är ett parti som tycker att massavlyssning ska vi ha. Tvivlen är borta. C är inte ett parti som är för ett öppet och liberalt samhälle. Den lögnen för partiet till historien som ett vidrigt parti, och ger politikerföraktet legitimitet.

    Håller med om en eloge till de som kämpat emot, själv kastade jag in handduken redan efter IPREDs införande. Nu har dock c tydligt talat om var de står, så en röst på c från idag är en röst på ett övervakningssamhälle.

  2. Exakt!

    För ett kort tag trodde man att de liberaler som förirrat sig in i centern faktiskt skulle åstadkomma något, men sedan slog betongkolossen tillbaka och tystade dem. De fogligaste av dem belönas med en plats i styrelsen.

    Dags att ge upp hoppet om centern. Välkommen piratpartiet!

  3. Pingback: (C), idédebatt och hederlighet | Dexion Opinion

Kommentera

