Motown och svart kapitalism

I gårdagens Svenska Dagbladet hade Thomas Gür en kolumn på ledarsidan om hur Berry Gordy i Detroit för 50 år sedan startade skivbolaget Motown Records i sitt hem genom att ta ett lån på 800 dollar från sin familj. Motown blev en stor framgång och gav inte bara svarta artister ett språng framåt, utan även mängder av andra svarta verksamma som producenter, klubbägare, marknadsförare etc, samtidigt som soulmusiken utvecklades under årens lopp av såväl Motowns som andra skivbolags artister.

Gordy är ett exempel på en svart entreprenör som inte hade haft det lika lätt att lyckas i dagens Detroit. I samma nummer av SvD finns även en artikel om de svåra ekonomiska problemen i Detroit och delstaten Michigan i spåren av såväl finanskris som den långvariga nedgången för bilindustrin. Via Stefan Karlsson kan man dock läsa om denna artikel av Samuel Staley vid marknadsliberala Mackinac Center for Public Policy, som visar att höga skatter och omfattande regleringar ligger bakom mycket av Michigans och Detroits problem.

Vid samma tankesmedja finns Burton Folsom, som i den libertarianska tidskriften The Freeman i januari 1999 hade denna artikel om svartas entreprenörskap där han tog upp Berry Gordy och Elijah McCoy, den senare järnvägsinnovatör på 1800-talet:

”The fact that Gordy started Motown out of his home is more than a quaint historical footnote. Doing that today in Detroit’s residential areas would violate the city’s repressive ban on home-based businesses—a sad comment on how stifling Detroit’s regulations and taxes have become since the 1950s.”

”America’s system of private enterprise gave Gordy the chance to air his records on radio stations and have them compete for sales in record stores all over America. But when Gordy tried to expand the Motown sound into England, he found government standing in his way. The government stations, especially the British Broadcasting Company, refused to play Motown records and give Gordy the chance that private enterprise gave him in the United States. “Because we couldn’t get our records on the government stations,” Gordy said, “our earliest airplay had come from Radio Veronica and Radio Caroline, ‘pirate ships’ anchored a few miles off the coasts of England and Holland.””

”The Motown music broadcast from those pirate ships captivated British listeners. Soon the demand for Gordy’s records swamped record stores from Liverpool to London and forced the bureaucrats to permit the music to be heard on government stations. When Radio Free Europe and The Voice of America began playing Gordy’s records, his empire penetrated the Iron Curtain and truly became an international force.”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s