John McCain och det republikanska partiets framtid

Jag har tidigare skrivit om den republikanske presidentkandidaten John McCain här, med länkar till kritiska artiklar. Bland de kritiker jag berörde, fanns libertarianen Matt Welch på Reason Magazine, som har skrivit boken ”McCain: The Myth of  a Maverick”. Här är ännu en artikel av Welch om McCain i The New York Times, och här är en från Reason.

David Mayer, som är professor i juridik och historia vid Capital University i Columbus, Ohio, har utifrån sitt objektivistiska och libertarianska perspektiv skrivit två artiklar om varför han som tidigare republikan inte kan stödja McCain, An Open Letter to the GOP” och ”R.I.P., GOP”.

McCains frihandelsförsvar är ett av de ljusa undantagen från hans annars ofta bedrövliga ståndpunkter. Det är en viktig faktor när det gäller världsekonomin, och skulle vara det utslagsgivande i fråga om att överhuvudtaget rösta på honom gentemot demokraternas Hillary Clinton och Barack Obama, som båda är praktiskt taget omöjliga att rösta på. Jag är glad att jag som icke-amerikan inte behöver fatta beslutet på vem, om någon, jag skulle rösta på i det amerikanska presidentvalet. Jag förstår att den libertarianskt inriktade Barry Goldwater inte gillade sin efterträdare på den ena av Arizonas två stolar i senaten.

Kommentera

